Svaneke Arkiv
Arkivets postkasse
  • Om
    • Introduktion >
      • Vejledning
      • Åbningstider mm.
      • Litteratur
      • Kontakt Arkivet
      • Link til Svanekes Venner
      • Intern
  • Fotografer
    • Myhres fotos
    • Hammers portrætbilleder >
      • Ham0001 - Ham0050
      • Ham0051 - Ham0100
      • Ham0101 - Ham0150
      • Ham0151 - Ham0200
      • Ham0201 - Ham0250
      • Ham0251 - Ham0300
      • Ham0301 - Ham0350
    • Andre fotografer
    • Konfirmationsbilleder >
      • Ibs Kirke
      • Svaneke Kirke
    • Skolebilleder >
      • Pogeskole
      • Svaneke Skole Borgergade
      • Svaneke Skole Søndergade
  • Biografier
    • Madvig
  • Møllerne
    • Svaneke Stubmølle
    • Svanemøllen
    • Via Molina
    • TIMS
    • Andre møller i Svaneke mm. >
      • Stubmølle >
        • Galgemøllen
        • Søndre Mølle
        • Nordre Mølle
        • Brændevinsmøllen
        • Swaniche Bymølle
      • Hollandsk Mølle >
        • Frenne Mølle
      • Savmølle >
        • Vestre savmølle
        • Skanse savmøllen
        • Christian Hansens savmølle
        • Hans Peter Hansens savmølle
      • Dyre mølle (hestemølle)
      • Vandmølle >
        • Vandmøllen ved Brændesgårdshaven
        • Vandmøllen ved Hintzegård
      • Horisontalmølle >
        • Horisontal vandmølle
        • Horisontal vindmølle
        • Horisontalmøllen på Chr.Ø
  • Søfart
    • Postsejlads til Chr. Ø
    • Skibsbyggeri i Svaneke >
      • Poul Jensen Blem
      • Jens Müller Nansen
      • Henrik Hansen
    • Bådebyggeri >
      • Både typer >
        • Den Bornholmske Ege
        • Dæksbåd
        • Halvdæksbåd
      • Bådebyggere >
        • Jeppe Hansen Blem
        • Anders Munch Hansen
        • Hans Peter Hansens værft >
          • Søsætning
        • Christian Hansens værft
        • Svend Aage Holm
    • Ud- og indskibning Svaneke Havn >
      • Udskibning af stormfaldstræ >
        • Træ venter på lager
      • Indskibning af kul - losning
    • Hjemmehørende skibe
    • Billeder fra Havnen
    • Fiskerbådene
    • Østbornholmske >
      • Fragtruten
      • Skibe før 1939
    • Den Målte Mil ved Svaneke
  • Kildefesten
  • 2. verdenskrig
    • Optakten til 2. verdenskrig
    • Tysk militærinstallation ved og på Svaneke Fyr
    • V1 bomber ved Svaneke
    • Tysk vandfly ud for Svaneke Havn
    • Beskydning af skibe og fiskerbåde >
      • SE 106 Inga af Svaneke
      • M/galeasen Cathrine af Svaneke
    • Laksene - Lakseruten >
      • Våbentransporterne
    • Amerikansk flyver begravet på Svaneke kirkegård >
      • B 17
    • Flyvende Fæstning B 17 nødlandet i Ibsker
    • Flygtende Lettiske skibe
    • Lille tysk pige begravet på Svaneke kirkegård
    • Svaneke evakueres
    • Befrielsen
  • Den kolde krig
    • Luftmeldepost Charlie 2
    • Operation Jungle
    • USA Spionfly
    • Spionskibe
    • Civilbefolkningen
  • Mere
    • Turist reklame for Svaneke
    • Svanekes særlige klima
    • Svaneke Bypark
    • Peter F Heering >
      • Peter F. Heerings skibe
      • Oliejagt
      • Hasle Glasværk
      • Skibsmalerier >
        • Marinemalere - skibsportrætmalere
    • Svaneke Vandtårn >
      • Renovering af vandtårnet mm.
    • Galgebakken >
      • Skarprettere og henrettelser på Bornholm
      • Bornholms Skarprettere 1661-1802
      • Kirkerøveri, Svaneke
      • Kvindemordet i Listed
      • Grunden Skovstien 11 (9)
      • I Øster Herred
    • Svaneke Fyr
    • Tøndeslagning Ringridning
    • Svaneke skole


Søsætning af både fra bådebyggeriet
på Ved Stranden.

v

Billede

At søsætte bådene var et større arbejde. 
Når bådene skulle søsættes, skulle de først ud på en mindre rejse.
Her er "vognen" - eller rettere hjulene ved at blive sat under en båd
Båden trækkes ved hjælp af et par heste.
​

Billede

Her er en nybygning kommet meget tæt på det vanskelige sted
Krydset Ved Stranden og Østergade
Det er vanskeligt p.gr.a. at der er en stigning (en bakke) samtidigt med at man der skal foretage en stor retningsændring - dreje.

​

Billede

Her ser man lidt af det store arbejde, ved krydset Østergade og Ved Stranden.
Man var nødt til her, at bruge tovværk og taljer og ikke kun hestene til at komme op af bakken og samtidigt dreje "køretøjet".
Det er stadig muligt at se spor af søsætningerne.
Man fastgjorde taljerne til de 2 træer, det gav lidt trykskader på barken.
De "aftryk" kan ses bagpå træerne.
​
Tidligere brugte man det lidt sydligere "vejben" i krydset, som er endnu mere vinkelret og stejl at benytte.
Ud for dette på modsatte side af Østergade på fortovet kan man stadig se en sjækel, som dengang blev brugt til at sætte en talje i.


Når båden skulle det sidste stykke vej og ned på beddingen, var man nødt til at få  båden parallelt med beddingen - derfor så er der en granitstele ("pullert") i rækværket, som kan afmonteres.
Jerngelænderet kan også skilles ad der.
Og nedenfor der, er der støbt en skrå betonafslutning ved muren.
Derved kunne båden lettere komme videre ned mod havnen

.

Billede

Her ses en søsætning fra beddingen i inderhavnen i Svaneke Havn i 1933.
​Det er SE 68 Norden af Svaneke

Der er mange personer, der er med ombord på båden.
Det var særligt populært blandt børn at være med.
(man må jo håbe på, at den ikke kæntrer - det gjorde den naturligvis ikke)

Arkivet - Svaneke gamle rådhus
Storegade 24, 3740 Svaneke. DK
Se på kort: Klik her


Betingelser for brug af hjemmesiden: klik her
[email protected]
www.svanekearkiv.dk
www.svanekesvenner.dk