Svaneke Arkiv
Arkivets postkasse
  • Om
    • Introduktion >
      • Vejledning
      • Åbningstider mm.
      • Litteratur
      • Kontakt Arkivet
      • Link til Svanekes Venner
      • Intern
  • Fotografer
    • Myhres fotos
    • Hammers portrætbilleder >
      • Ham0001 - Ham0050
      • Ham0051 - Ham0100
      • Ham0101 - Ham0150
      • Ham0151 - Ham0200
      • Ham0201 - Ham0250
      • Ham0251 - Ham0300
      • Ham0301 - Ham0350
    • Andre fotografer
    • Konfirmationsbilleder >
      • Ibs Kirke
      • Svaneke Kirke
    • Skolebilleder >
      • Pogeskole
      • Svaneke Skole Borgergade
      • Svaneke Skole Søndergade
  • Biografier
    • Madvig
  • Møllerne
    • Svaneke Stubmølle
    • Svanemøllen
    • Via Molina
    • TIMS
    • Andre møller i Svaneke >
      • Stubmølle >
        • Galgemøllen
        • Søndre Mølle
        • Nordre Mølle
        • Brændevinsmøllen
      • Hollandsk Mølle >
        • Frenne Mølle
      • Savmøller >
        • Vestre savmølle
        • Skanse savmøllen
        • Christian Hansens savmølle
        • Hans Peter Hansens savmølle
      • Dyre mølle (hestemølle)
  • Søfart
    • Postsejlads til Chr. Ø
    • Skibsbyggeri i Svaneke >
      • Poul Jensen Blem
      • Jens Müller Nansen
      • Henrik Hansen
    • Bådebyggeri >
      • Anders Munch Hansen
      • Hans Peter Hansens værft >
        • Søsætning
      • Christian Hansens værft
      • Svend Holm
    • Hjemmehørende skibe
    • Billeder fra Havnen
    • Fiskerbådene
    • Østbornholmske >
      • Fragtruten
      • Skibe før 1939
    • Den Målte Mil ved Svaneke
  • Kildefesten
  • 2. verdenskrig
    • Optakten til 2. verdenskrig
    • Tysk militærinstallation ved og på Svaneke Fyr
    • V1 bomber ved Svaneke
    • Tysk vandfly ud for Svaneke Havn
    • Beskydning af skibe og fiskerbåde >
      • SE 106 Inga af Svaneke
      • M/galeasen Cathrine af Svaneke
    • Laksene - Lakseruten >
      • Våbentransporterne
    • Amerikansk flyver begravet på Svaneke kirkegård >
      • B 17
    • Flyvende Fæstning B 17 nødlandet i Ibsker
    • Flygtende Lettiske skibe
    • Lille tysk pige begravet på Svaneke kirkegård
    • Svaneke evakueres
    • Befrielsen
  • Den kolde krig
    • Luftmeldepost Charlie 2
    • Operation Jungle
    • USA Spionfly
    • Spionskibe
    • Civilbefolkningen
  • Mere
    • Turist reklame for Svaneke
    • Svanekes særlige klima
    • Svaneke Bypark
    • Peter F Heering >
      • Peter F. Heerings skibe
      • Oliejagt
      • Hasle Glasværk
    • Svaneke Vandtårn
    • Galgebakken
    • Svaneke Fyr

Peter F. Heerings skibe
der alle blev bygget i Svaneke


​

Billede

Hver eneste flaske var (og er) mærket med firmaets motto:
"Handel og søfart"


Heerings første skib 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede


Heerings sidste skib, der også er det største skib, der er bygget i Svaneke

Billede


​

​Peter F. Heerings skibsflåde

Billede

Med sine skibe fra Svaneke sejlede Peter F. Heering fragt og sin kirsebærlikør til europæiske havne, til Middelhavet, til Nord- Syd- og Mellemamerika og Indonesien / Østen.
Med sig tilbage bragte hans skibe kaffe, te, rom, salt, sukker, gummi, tin, krydderier og frugter.
Skibene var "Frugtfarere" / "Frugtjagere" - de kunne sejle hurtigt og på dækket var der mange ventilationsriste, frugten skulle jo helst ikke rådne.
 
Heering valgte en hvid syvtakket stjerne på blå bund som sit flag, nøjagtig det samme som A. P. Møller Mærsk skibene nu mange år senere sejler under i dag.


​
Når et skib skulle ud på sin jomfrurejse, skulle der naturligvis være besætning til at sejle den.
På skibene der blev bygget i Svaneke, var mange af besætningsmedlemmerne 
​fra Svaneke eller fra resten af Bornholm
Her under link til en liste med et udpluk af skibene med tilhørende besætning 
LINK



Svaneke Havn var ikke nær så stor dengang, der blev bygget store skibe til blandt andet Peter F. Heering som nu, faktisk bare det, der er inderhavnen idag (som så ovenikøbet var delt i 2)
Indsejlingen var også et lidt andet sted.

Billede



Billede

Foto af Svaneke Havn ca. 1865
(De 2 huse yderst til venstre eksisterer ikke længere.)

Nederst i venstre hjørne ses beddingen / slæbestedet hvor skibene blev søsat 



​"Hvordan kunne så store skibe søsættes i Svanekes lille havn?”
Svanekes drenge blev sendt ud i skovene for at indsamle grene (ris), der blev bundet i knipper, og havnen blev så fyldt med disse risbundter.
Farten af skibet ved stabelafløbningen blev derved taget af, i samme øjeblik det begyndte at stikke stævnen i vandet, da havnen ikke var meget større end skibets længde.
Kajerne var ligeledes polstrede med risbundter.



​I forbindelse med at kunne søsætte barken Svanen i 1858, så havde man året før (altså i 1857) sat en dæmning for havneindløbet.
Pumpet vandet op af havnebassinet og derefter udhugget granitbunden
ned til en dybde af ca. 3,5 m.


LINK til lidt yderligere info om søsætningerne




I 1875 døde Peter F. Heering, manden som fik bygget 10 skibe i Svaneke
Nekrolog i Bornholms Avis

Arkivet - Svaneke gamle rådhus
Storegade 24, 3740 Svaneke. DK
Se på kort: Klik her


Betingelser for brug af hjemmesiden: klik her
svanekearkiv@gmail.com
www.svanekearkiv.dk
www.svanekesvenner.dk