Den kolde krig
Luftmeldepost Charlie 2
Svaneke Vandtårn
Luftmeldepost Charlie 2
Svaneke Vandtårn

Personen til venstre i uniform er Johannes Hammer (selvstændig fotograf i Svaneke i det civile liv), han var medlem af luftmeldekorpset - en del af flyverhjemmeværnet.
Her er han fotograferet oppe i "Charlie 2" - (C 2) luftmeldeposten i Svaneke Vandtårn under en øvelse.
Han observerer, hvad er det for et type fly, (flykending) - hvor kommer det fra - og hvor flyver det hen.
Han er i direkte telefonisk forbindelse (via en særlig speciel telefonledning) med lavvarslingscentralen "LAVAC-centralen" som lå midt inde på Bornholm i Segen i Almindingen, i en bunker dybt nede under overfladen.
Her samlede nogle personer varslingerne / oplysningerne, der kom ind - og fik dermed et overblik af situationen på Bornholm.
Mellem de 2 personer ses det specielle pejleapparat som blev brugt på luftmeldeposterne.
"Eyeball Mk. One" blev det danske Luftmeldekorps kaldt af amerikanerne.
Luftmeldekorpsene lavede observation ved hjælp af synet / af øjet og øret - uden brug at avanceret teknologi f.eks. radar osv.
De danske luftmeldekorps blev stiftet allerede i 1934.
Her er han fotograferet oppe i "Charlie 2" - (C 2) luftmeldeposten i Svaneke Vandtårn under en øvelse.
Han observerer, hvad er det for et type fly, (flykending) - hvor kommer det fra - og hvor flyver det hen.
Han er i direkte telefonisk forbindelse (via en særlig speciel telefonledning) med lavvarslingscentralen "LAVAC-centralen" som lå midt inde på Bornholm i Segen i Almindingen, i en bunker dybt nede under overfladen.
Her samlede nogle personer varslingerne / oplysningerne, der kom ind - og fik dermed et overblik af situationen på Bornholm.
Mellem de 2 personer ses det specielle pejleapparat som blev brugt på luftmeldeposterne.
"Eyeball Mk. One" blev det danske Luftmeldekorps kaldt af amerikanerne.
Luftmeldekorpsene lavede observation ved hjælp af synet / af øjet og øret - uden brug at avanceret teknologi f.eks. radar osv.
De danske luftmeldekorps blev stiftet allerede i 1934.
Flykending
Personerne på luftmeldeposterne skulle gerne kunne give oplysninger om hvilket fly, de havde observeret til lavvarslingscentralen.
Til hjælp for det var der en "Flykendingsbog" som man gerne skulle være godt inde i.
LINK til en flykendingsbog fra 1982

Svaneke Vandtårn
Oppe fra Svaneke Vandtårn er der god udsigt ud over Østersøen og landskabet på Bornholm..
Svaneke Vandtårn blev bygget 1952. Svaneke Vandtårn er tegnet af arkitekt Jørn Utzon
Besætningen på opservationsposten "Charlie 2" var bl.a.:
Herman Espersen (postleder)
Evald Ipsen
Johannes Hammer
Carl Boss
Birger Olsen
Kaj Vesth
Poul Frederiksen
Formålet var at melde om lavtflyvende fly som radaren i Segen ikke kunne registrere.
Charlie 2 var i gruppe sammen med Østermarie og Gudhjem
Når luftmeldetjenesten afholdt øvelse deltog flyvevåbenets jetfly
Det var f.eks.:
Super Sabre
Starfighter
Draken
og F 16
samt nogle gange Sea King og Lynx (helikoptere).
Ofte var det udelukkende et indlejet privatfly f.eks. en "Cessna", der deltog i øvelser.
Da muren faldt i 1989 stoppede gruppen.
Oppe fra Svaneke Vandtårn er der god udsigt ud over Østersøen og landskabet på Bornholm..
Svaneke Vandtårn blev bygget 1952. Svaneke Vandtårn er tegnet af arkitekt Jørn Utzon
Besætningen på opservationsposten "Charlie 2" var bl.a.:
Herman Espersen (postleder)
Evald Ipsen
Johannes Hammer
Carl Boss
Birger Olsen
Kaj Vesth
Poul Frederiksen
Formålet var at melde om lavtflyvende fly som radaren i Segen ikke kunne registrere.
Charlie 2 var i gruppe sammen med Østermarie og Gudhjem
Når luftmeldetjenesten afholdt øvelse deltog flyvevåbenets jetfly
Det var f.eks.:
Super Sabre
Starfighter
Draken
og F 16
samt nogle gange Sea King og Lynx (helikoptere).
Ofte var det udelukkende et indlejet privatfly f.eks. en "Cessna", der deltog i øvelser.
Da muren faldt i 1989 stoppede gruppen.
Luftmeldeposter
Kort over Bornholm med luftmeldeposterne markeret
Kort over Bornholm med luftmeldeposterne markeret
Eksempel på et standard stål-luftmeldetårn som blev brugt i hele Danmark, højden af tårnet afhang af stedet.
Men også andre høje steder blev anvendt som luftmeldeposter f.eks. siloer.
Jerntæppet
Som man kan se, lå Bornholm i forreste linie mod øst mod Warszavapagten.
Som man kan se, lå Bornholm i forreste linie mod øst mod Warszavapagten.
Nato og Warszawapagten
LAVAC
Foto af bordet fra (LAVAC) lavvarslingscentralen på Bornholm.
Her dybt nede under overfladen midt på Bornholm i Almindingen nede i bunkeren i Segen fik man meldingerne ind om fly fra luftmeldeposterne på Bornholm.
Her markerede / placerede man symboler på flyene på kortet.
Til venstre ses det specielle type pejleapparat (med den runde skive) som blev brugt oppe i tårnene på luftmeldeposterne.
Lavvarslingscentralen på Bornholm nede i bunkeren meldte også oplysningerne videre ind til den centrale lavvarslingscentral på Sjælland/København som Bornholm hørte til - som så kunne beslutte at sende danske fly hertil og afvise de fjentlige fly
eller evt. beslutte noget andet.
Foto af bordet fra (LAVAC) lavvarslingscentralen på Bornholm.
Her dybt nede under overfladen midt på Bornholm i Almindingen nede i bunkeren i Segen fik man meldingerne ind om fly fra luftmeldeposterne på Bornholm.
Her markerede / placerede man symboler på flyene på kortet.
Til venstre ses det specielle type pejleapparat (med den runde skive) som blev brugt oppe i tårnene på luftmeldeposterne.
Lavvarslingscentralen på Bornholm nede i bunkeren meldte også oplysningerne videre ind til den centrale lavvarslingscentral på Sjælland/København som Bornholm hørte til - som så kunne beslutte at sende danske fly hertil og afvise de fjentlige fly
eller evt. beslutte noget andet.
RADAR
Grunden til at man havde luftmeldeposter var, at radarer har en begrænsning.
Fly kan flyve under radarene - altså undgå at blive set på radaren.
De fly kunne man så manuelt se fra tårnene og melde ind om.
Grunden til at man havde luftmeldeposter var, at radarer har en begrænsning.
Fly kan flyve under radarene - altså undgå at blive set på radaren.
De fly kunne man så manuelt se fra tårnene og melde ind om.
AWACS - blev dødsstødet for Luftmeldekorpset.
AWACS = Airborne Warning And Control System
I 1982 oprettede 13 NATO-lande heriblandt Danmark NAEW = NATO Airborne Early Warning.
En flyvende varslings- og kontrolstyrke.
Flere lande var allerede i slutningen af 1970'erne i gang med at udvikle radarsystemer, som kunne sendes i luften med fly.
I 1982 rådede styrken over 18 fly, og i de følgende år blev de tilhørende faciliteter etableret på jorden fra Nordkap til Tyrkiet, og med indgangen til det nye årtusinde var det så indarbejdet, at det måtte erkendes, at der ikke længere var brug for et luftmeldekorps, og det blev definitivt nedlagt i 2004.
AWACS fly
Boeing E-3 Sentry (Boeing 707-320)
Systemet består af et større fly med en roterende radarantenne monteret på ryggen og kabinen indrettet som kontrolcenter.
AWACS-systemet findes som to flytyper.
Den mest udbredte flytype i Vesten er E-3 Sentry, der benytter et Boeing 707/320 flystel som grundlag,
mens der er lavet nogle få (til bl.a. Japan) ud fra en Boeing 767.
Systemet blev udviklet i perioden 1975-1982, og det viste i høj grad sit værd i Operation Desert Storm som et unikt værktøj til at kontrollere et større luftrum og samtidig koordinere luftangreb og -kampe.
Radaren rækker 250 miles (ca 400 km).
Koldkrigs fly
MIG 15 jetjager fra Warszawapagten.
Da den kom i starten af 1950'erne var den Nato langt overlegen.
Der landede indtil flere MIG 15 jagere på Bornholm, hvor piloterne hoppede af til Vesten.
Den første MIG 15 der landede blev skilt ad og undersøgt, dermed fik Nato en meget vigtig viden om, hvad det var for et fly og hvad det kunne.
Flyet blev så samlet igen og afleveret tilbage til Waszawapagten.
Se evt. mere info om Den kolde krig på Bornholm på nedenstående link:
www.bornholmertaarnet.dk/
Man kan se en rigtig MIG 15 ved Bornholmertårnet - det bornholmske koldkrigsmuseum
Herunder en lille film om MIG 15:
MIG 29 Fulcrum
Flyet blev udviklet i starten af 1970'erne og blev indsat i tjeneste i 1983.
Den er sammenlignelig med F 16 Falcon.
MiG-29 er senere opgraderet i mere moderne varianter.
Det bruges stadig af det russiske luftvåben og af flere lande i den tidligere østblok.