Svaneke Arkiv
Arkivets postkasse
  • Om
    • Introduktion >
      • Vejledning
      • Åbningstider mm.
      • Litteratur
      • Kontakt Arkivet
      • Link til Svanekes Venner
      • Intern
  • Fotografer
    • Myhres fotos
    • Hammers portrætbilleder >
      • Ham0001 - Ham0050
      • Ham0051 - Ham0100
      • Ham0101 - Ham0150
      • Ham0151 - Ham0200
      • Ham0201 - Ham0250
      • Ham0251 - Ham0300
      • Ham0301 - Ham0350
    • Andre fotografer
    • Konfirmationsbilleder >
      • Ibs Kirke
      • Svaneke Kirke
    • Skolebilleder >
      • Pogeskole
      • Svaneke Skole Borgergade
      • Svaneke Skole Søndergade
  • Biografier
    • Madvig
  • Møllerne
    • Svaneke Stubmølle
    • Svanemøllen
    • Via Molina
    • TIMS
    • Andre møller i Svaneke mm. >
      • Stubmølle >
        • Galgemøllen
        • Søndre Mølle
        • Nordre Mølle
        • Brændevinsmøllen
        • Swaniche Bymølle
      • Hollandsk Mølle >
        • Frenne Mølle
      • Savmølle >
        • Vestre savmølle
        • Skanse savmøllen
        • Christian Hansens savmølle
        • Hans Peter Hansens savmølle
      • Dyre mølle (hestemølle)
      • Vandmølle >
        • Vandmøllen ved Brændesgårdshaven
        • Vandmøllen ved Hintzegård
      • Horisontalmølle >
        • Horisontal vandmølle
        • Horisontal vindmølle
        • Horisontalmøllen på Chr.Ø
  • Søfart
    • Postsejlads til Chr. Ø
    • Skibsbyggeri i Svaneke >
      • Poul Jensen Blem
      • Jens Müller Nansen
      • Henrik Hansen
    • Bådebyggeri >
      • Både typer >
        • Den Bornholmske Ege
        • Dæksbåd
        • Halvdæksbåd
      • Bådebyggere >
        • Jeppe Hansen Blem
        • Anders Munch Hansen
        • Hans Peter Hansens værft >
          • Søsætning
        • Christian Hansens værft
        • Svend Aage Holm
    • Ud- og indskibning Svaneke Havn >
      • Udskibning af stormfaldstræ >
        • Træ venter på lager
      • Indskibning af kul - losning
    • Hjemmehørende skibe
    • Billeder fra Havnen
    • Fiskerbådene
    • Østbornholmske >
      • Fragtruten
      • Skibe før 1939
    • Den Målte Mil ved Svaneke
  • Kildefesten
  • 2. verdenskrig
    • Optakten til 2. verdenskrig
    • Tysk militærinstallation ved og på Svaneke Fyr
    • V1 bomber ved Svaneke
    • Tysk vandfly ud for Svaneke Havn
    • Beskydning af skibe og fiskerbåde >
      • SE 106 Inga af Svaneke
      • M/galeasen Cathrine af Svaneke
    • Laksene - Lakseruten >
      • Våbentransporterne
    • Amerikansk flyver begravet på Svaneke kirkegård >
      • B 17
    • Flyvende Fæstning B 17 nødlandet i Ibsker
    • Flygtende Lettiske skibe
    • Lille tysk pige begravet på Svaneke kirkegård
    • Svaneke evakueres
    • Befrielsen
  • Den kolde krig
    • Luftmeldepost Charlie 2
    • Operation Jungle
    • USA Spionfly
    • Spionskibe
    • Civilbefolkningen
  • Mere
    • Turist reklame for Svaneke
    • Svanekes særlige klima
    • Svaneke Bypark
    • Peter F Heering >
      • Peter F. Heerings skibe
      • Oliejagt
      • Hasle Glasværk
      • Skibsmalerier >
        • Marinemalere - skibsportrætmalere
    • Svaneke Vandtårn >
      • Renovering af vandtårnet mm.
    • Galgebakken >
      • Skarprettere og henrettelser på Bornholm
      • Bornholms Skarprettere 1661-1802
      • Kirkerøveri, Svaneke
      • Kvindemordet i Listed
      • Grunden Skovstien 11 (9)
      • I Øster Herred
    • Svaneke Fyr
    • Tøndeslagning Ringridning
    • Svaneke skole
Den kolde krig

​Luftmeldepost Charlie 2

Svaneke Vandtårn
​
Picture
Personen til venstre i uniform er Johannes Hammer (selvstændig fotograf i Svaneke i det civile liv), han var medlem af luftmeldekorpset - en del af flyverhjemmeværnet.
​

Her er han fotograferet oppe i "Charlie 2" - (C 2)  luftmeldeposten i Svaneke Vandtårn under en øvelse.
Han observerer, hvad er det for et type fly, (flykending) - hvor kommer det fra - og hvor flyver det hen.

Han er i direkte telefonisk forbindelse (via en særlig speciel telefonledning) med lavvarslingscentralen "LAVAC-centralen" som lå midt inde på Bornholm i Segen i Almindingen, i en bunker dybt nede under overfladen.
Her samlede nogle personer varslingerne / oplysningerne, der kom ind - og fik dermed et overblik af situationen på Bornholm.
​
Mellem de 2 personer ses det specielle pejleapparat som blev brugt på luftmeldeposterne.


"Eyeball Mk. One" blev det danske Luftmeldekorps kaldt af amerikanerne.
Luftmeldekorpsene lavede observation ved hjælp af synet / af øjet og øret - uden brug at avanceret teknologi f.eks. radar osv.

De danske luftmeldekorps blev stiftet allerede i 1934.
​



Flykending
​
​Personerne på luftmeldeposterne skulle gerne kunne give oplysninger om hvilket fly, de havde observeret til 
lavvarslingscentralen.
Til hjælp for det var der en "Flykendingsbog" som man gerne skulle være godt inde i.
​

LINK til en flykendingsbog fra 1982 
​


Picture

Svaneke Vandtårn
Oppe fra Svaneke Vandtårn er der god udsigt ud over Østersøen og landskabet på Bornholm..
Svaneke Vandtårn blev bygget 1952. Svaneke Vandtårn er tegnet af arkitekt Jørn Utzon

​
Besætningen på opservationsposten "Charlie 2" var bl.a.:
Herman Espersen (postleder)
Evald Ipsen
Johannes Hammer
Carl Boss
Birger Olsen
Kaj Vesth
Poul Frederiksen

Formålet var at melde om lavtflyvende fly som radaren i Segen ikke kunne registrere.
Charlie 2 var i gruppe sammen med Østermarie og Gudhjem

Når luftmeldetjenesten afholdt øvelse deltog flyvevåbenets jetfly
Det var f.eks.:
Super Sabre
Starfighter
Draken
og F 16
samt nogle gange Sea King og Lynx (helikoptere).

Ofte var det udelukkende et indlejet privatfly f.eks. en "
Cessna", der deltog i øvelser.
  
Da muren faldt i 1989 stoppede gruppen.   
​
​
Picture
Luftmeldeposter
Kort over Bornholm med luftmeldeposterne markeret
​
​

Picture

Eksempel på et standard stål-luftmeldetårn som blev brugt i hele Danmark, højden af tårnet afhang af stedet.

Men også andre høje steder blev anvendt som luftmeldeposter f.eks. siloer.


​

​
Picture
Jerntæppet
Som man kan se, lå Bornholm i forreste linie mod øst mod Warszavapagten. 
​

Picture
Nato og Warszawapagten


Picture
LAVAC
Foto af bordet fra (LAVAC) lavvarslingscentralen på Bornholm.
Her dybt nede under overfladen midt på Bornholm i Almindingen nede i bunkeren i Segen fik man meldingerne ind om fly fra luftmeldeposterne på Bornholm.
​Her markerede / placerede man symboler på flyene på kortet.

Til venstre ses det specielle type pejleapparat (med den runde skive) som blev brugt oppe i tårnene på luftmeldeposterne.


Lavvarslingscentralen på Bornholm nede i bunkeren meldte også oplysningerne videre ind til den centrale l
avvarslingscentral på Sjælland/København som Bornholm hørte til - som så kunne beslutte at sende danske fly hertil og afvise de fjentlige fly
eller evt. beslutte noget andet.

​
​
Picture
RADAR
Grunden til at man havde luftmeldeposter var, at radarer har en begrænsning.
Fly kan flyve under radarene - altså undgå at blive set på radaren.
De fly kunne man så manuelt se fra tårnene og melde ind om.
​





​
AWACS - blev dødsstødet for Luftmeldekorpset.
AWACS = Airborne Warning And Control System

I 1982 oprettede 13 NATO-lande heriblandt Danmark NAEW = NATO Airborne Early Warning.  
En flyvende varslings- og kontrolstyrke.

Flere lande var allerede i slutningen af 1970'erne i gang med at udvikle radarsystemer, som kunne sendes i luften med fly.
I 1982 rådede styrken over 18 fly, og i de følgende år blev de tilhørende faciliteter etableret på jorden fra  Nordkap til Tyrkiet, og med indgangen til det nye årtusinde var det så indarbejdet, at det måtte erkendes, at der ikke længere var brug for et luftmeldekorps, og det blev definitivt nedlagt i 2004. 


Picture

​AWACS fly
Boeing E-3 Sentry    (Boeing 707-320)


​
Systemet består af et større fly med en roterende radarantenne monteret på ryggen og kabinen indrettet som kontrolcenter.
AWACS-systemet findes som to flytyper.
Den mest udbredte flytype i Vesten er E-3 Sentry, der benytter et Boeing 707/320 flystel som grundlag,
mens der er lavet nogle få (til bl.a. Japan) ud fra en Boeing 767.


Systemet blev udviklet i perioden 1975-1982, og det viste i høj grad sit værd i Operation Desert Storm som et unikt værktøj til at kontrollere et større luftrum og samtidig koordinere luftangreb og -kampe.
​Radaren rækker 250 miles (ca 400 km).








Koldkrigs fly

Picture

MIG 15 jetjager fra Warszawapagten.
Da den kom i starten af 1950'erne var den Nato langt overlegen.

​
Der landede indtil flere MIG 15 jagere på Bornholm, hvor piloterne hoppede af til Vesten.
Den første MIG 15 der landede blev skilt ad og undersøgt, dermed fik Nato en meget vigtig viden om, hvad det var for et fly  og hvad det kunne.
Flyet blev så samlet igen og afleveret tilbage til Waszawapagten.  


​
Se evt. mere info om Den kolde krig på Bornholm på nedenstående link: 
www.bornholmertaarnet.dk/


Man kan se en rigtig MIG 15 ved Bornholmertårnet - det bornholmske koldkrigsmuseum

​
​
​Herunder en lille film om MIG 15:


​
MIG 29 Fulcrum
Flyet blev udviklet i starten af 1970'erne og blev indsat i tjeneste i 1983.
​Den er sammenlignelig med F 16 Falcon.

MiG-29 er senere opgraderet i mere moderne varianter.

Det bruges stadig af det russiske luftvåben og af flere lande i den tidligere østblok.

Picture


​
Herunder en lille film om den nyere MIG 29:
​



​

DANSKE FLY

Herunder nogle af det danske flyvevåbens jet - som skulle afvise fjentlige fly.
(Disse fly deltog også i øvelser ved luftmeldeposterne).


​

Republic F-84G Thunderjet
Danmark havde 239 stk.
Det var i perioden 1952 – 1961.
 
89 fly havarerede.


Picture


​

F 100 Super Sabre
Danmark havde 72 stk.
Det var i perioden 1959 - 1982.
​
38 fly havarerede


Picture



​
F 104 Starfighter
Danmark havde 51 stk.
Det var i perioden 1964 - 1986.
​
12 fly havarerede
 
Vesttyskland havde også F 104, de havde mange havarier med Starfighteren. Der fik flyet tilnavnet ”Enkemageren”.


Picture





TF 35 Draken
Danmark havde 51 stk.
Det var i perioden 1970 – 1993.
​
9 fly havarerede.


Picture





F 16 Falcon
Danmark bestilte - og købte oprindeligt 58 stk. Falcon i 1975 .
Senere supleret med yderligere 19 stk. så antallet blev på ialt 77 stk. fly.
Flyene blev taget i brug og var i brug i perioden 1980 –
Pt. råder Danmark over 43 F 16 Falcon
30 af dem er stadig en aktiv del af flyflåden.


De er løbende blevet opgraderet.
Med opdateringer og forstærkninger er de danske F 16 fly bygget til at være i luften i 6.500 timer.
 
Pt. er 10 fly havarerede.
(En hel del af de oprindelige købte F 16 fly er opmagasinerede - ligger på lager - ikke opgraderede)


Picture
Picture
Arkivet - Svaneke gamle rådhus
Storegade 24, 3740 Svaneke. DK
Se på kort: Klik her


Betingelser for brug af hjemmesiden: klik her
[email protected]
www.svanekearkiv.dk
www.svanekesvenner.dk