Svaneke Arkiv
Arkivets postkasse
  • Om
    • Introduktion >
      • Vejledning
      • Åbningstider mm.
      • Litteratur
      • Kontakt Arkivet
      • Link til Svanekes Venner
      • Intern
  • Fotografer
    • Myhres fotos
    • Hammers portrætbilleder >
      • Ham0001 - Ham0050
      • Ham0051 - Ham0100
      • Ham0101 - Ham0150
      • Ham0151 - Ham0200
      • Ham0201 - Ham0250
      • Ham0251 - Ham0300
      • Ham0301 - Ham0350
    • Andre fotografer
    • Konfirmationsbilleder >
      • Ibs Kirke
      • Svaneke Kirke
    • Skolebilleder >
      • Pogeskole
      • Svaneke Skole Borgergade
      • Svaneke Skole Søndergade
  • Biografier
    • Madvig
  • Møllerne
    • Svaneke Stubmølle
    • Svanemøllen
    • Via Molina
    • TIMS
    • Andre møller i Svaneke >
      • Stubmølle >
        • Galgemøllen
        • Søndre Mølle
        • Nordre Mølle
        • Brændevinsmøllen
      • Hollandsk Mølle >
        • Frenne Mølle
      • Savmøller >
        • Vestre savmølle
        • Skanse savmøllen
        • Christian Hansens savmølle
        • Hans Peter Hansens savmølle
      • Dyre mølle (hestemølle)
  • Søfart
    • Postsejlads til Chr. Ø
    • Skibsbyggeri i Svaneke >
      • Poul Jensen Blem
      • Jens Müller Nansen
      • Henrik Hansen
    • Bådebyggeri >
      • Anders Munch Hansen
      • Hans Peter Hansens værft >
        • Søsætning
      • Christian Hansens værft
      • Svend Holm
    • Hjemmehørende skibe
    • Billeder fra Havnen
    • Fiskerbådene
    • Østbornholmske >
      • Fragtruten
      • Skibe før 1939
    • Den Målte Mil ved Svaneke
  • Kildefesten
  • 2. verdenskrig
    • Optakten til 2. verdenskrig
    • Tysk militærinstallation ved og på Svaneke Fyr
    • V1 bomber ved Svaneke
    • Tysk vandfly ud for Svaneke Havn
    • Beskydning af skibe og fiskerbåde >
      • SE 106 Inga af Svaneke
      • M/galeasen Cathrine af Svaneke
    • Laksene - Lakseruten >
      • Våbentransporterne
    • Amerikansk flyver begravet på Svaneke kirkegård >
      • B 17
    • Flyvende Fæstning B 17 nødlandet i Ibsker
    • Flygtende Lettiske skibe
    • Lille tysk pige begravet på Svaneke kirkegård
    • Svaneke evakueres
    • Befrielsen
  • Den kolde krig
    • Luftmeldepost Charlie 2
    • Operation Jungle
    • USA Spionfly
    • Spionskibe
    • Civilbefolkningen
  • Mere
    • Turist reklame for Svaneke
    • Svanekes særlige klima
    • Svaneke Bypark
    • Peter F Heering >
      • Peter F. Heerings skibe
      • Oliejagt
      • Hasle Glasværk
    • Svaneke Vandtårn
    • Galgebakken
    • Svaneke Fyr

Skibsbyggeri i Svaneke


​Der er blevet bygget skibe og både i Svaneke langt tilbage i tiden.
Da Svaneke fik en rigtig havn i 1816, kom der bedre forhold at bygge skibe. 


​
Her omtales lidt fra "nyere" tid

De 3 seneste skibsbyggere / skibsværfter var:

Poul Jensen Blem  (9. april 1802 - 20. novenber 1876)

Jens Müller Nansen  (4. juni 1796 - 1. juni 1864)

Henrik Hansen (Hendrich Hansen)  (31. oktober 1819 - 22. marts 1891)




Billede

Et skib bliver bygget på den søndre bedding af skibsbygger Henrik Hansen
​Ca. 1873 - 1874 i Svaneke
Det er enten skonnerten "Mogens Smidt" eller skonnerten "Svanen"
begge af Svaneke


Dengang der blev bygget skibe i Svaneke, var Svaneke Havn meget mindre end nu - faktisk bare det, der nu er inderhavnen (og den var da delt i 2).
​Indsejlingen var også et lidt andet sted.
​
​
"Hvordan kunne så store skibe søsættes i Svanekes lille havn?”
Det var heller ikke bare lige at gøre, - det var meget besværligt og risikabelt.
Og for at gøre det lidt mindre risikabelt  
blev Svanekes drenge sendt ud i skovene for at indsamle grene (ris), der blev bundet i knipper,
og havnen blev så fyldt med disse risbundter.
Farten af skibet ved stabelafløbningen blev derved taget af, i samme øjeblik det begyndte at stikke stævnen i vandet, da havnen ikke var meget større end skibets længde.
Kajerne var ligeledes polstrede med risbundter.
En anden vigtig detalje var, at det kun var ved højvande, at man kunne foretage en søsætning,
​ellers var der ikke nok vand under kølen på skibet.

Et skib var ikke færdigbygget på det tidspunkt, at det blev søsat.
 Der var stadig en hel del at gøre, før det kunne komme ud at sejle.
Det skulle f.eks. have rigning -mast(er)
​

I en periode lå det nybyggede skib så i Svaneke Havn for at blive helt klar,
i den tid kunne skibet også være meget udsat, 
da der inde i Svaneke Havn kunne være meget uroligt vand
ved nordlige, nordøstlige og sydøstlige vinde.
 
​
​

På kortet fra 1858 kan man se, at der da var 2 steder ved havnen, hvor der blev bygget skibe
En i den sydlige og en i den nordlige del
​
Billede


Det var fra det nordlige slæbested,
at der blev bygget flest skibe i skibsbygningsperioden og
der hvor der tidligst blev etableret et slæbested til arbejdet.
​

​

Billede

Det ældste foto af Svaneke Havn fra 1865
Nederst ude til venstre ses det nordlige slæbested, hvorfra store nybyggede skibe blev søsat
  




Herunder en tegning fra 1878 af Svaneke Havn, som den næsten ser ud nu,
​med en placering af det nordlige slæbested - markeret med et
S

hvorfra skibene førhen blev søsat i den gamle havn

Billede


Her en noget ældre tegning af Svaneke Havn
​ også med 
det nordlige slæbested markeret med et S
​

Billede


​
​
Svaneke Havn
1818

Her et udsnit af det ældste matrikelkort af Svaneke
Dengang var havnebassinet endnu ikke delt i 2
Det nordlige slæbested var der også dengang 


Billede



​
Nogle små notitser, som måske giver et lille indtryk af skibsbyggeriet:


I 1838 skrives der i Bornholms Avis:
"I Nexøe og Svanike have tvende betydelige Fartøjer, hvis Tilværelse kan tilskrives vore virksomme Mænd Capt. Hansen og Kjøbmand Nansen, forladt Stabelen. Det i Svanike byggede er især et skjønt Fartøj og er allerede paa en Rejse til Amerika, hvorhen aldrig noget bornholmsk Skib forhen har sejlet".

I 1841 hedder det i Bornholms Avis:
"Det er interessant at se, hvilken Virksomhed der er ved Havnen i Svaneke; for Øjeblikket er der 4 Skibe paa Stabelen, en Brig, en Slup, en Jagt og en Jagtbaad".

I 1843 har Bornholms Avis en meddelelse fra Svaneke, som lyder:
"For Tiden staar ved Svaneke Havn to Skibe paa Stabelen. Det ene er et Jagtskib, der bygges af Skipper Poul Blem og skal efter Rygtet være færdigt til at løbe af Stabelen ved St. Hansdag; det andet er en Brig, der ganske er færdig til at løbe ud, naar kun Højvande indfinder sig. Den er bygget af den virksomme og duelige Skibsbygger, Købmand Nansen for Grosserer Heerings Regning".


I 1852 skriver Bornholms Avis:
"Skibsbyggerierne paa Bornholm have naaet et Standpunkt i Kunstfærdighed, som neppe overtræffes noget andet Sted i Danmark.
Paa Skibsværfterne (navnlig i Rønne og Svaneke) er der i Aarene 1844 til 1851, begge inclusive, bygget følgende Antal Skibe:
i 1844 5 Skibe, i 1845 8, i 1846 10, i 1847 3, i 1848 7, i 1849 6, i 1850 7 og i 1851 10, i alt 56 Skibe, heraf paa Nansens Værft 18 paa 343 Commercelæster. Desuden er mange reparerede".
 


​

Indvielsen af Svanekes nye havn i 1878 - som var en kraftig udvidelse af den gamle, blev faktisk samtidig enden på skibsbyggeriet i byen. 

Arkivet - Svaneke gamle rådhus
Storegade 24, 3740 Svaneke. DK
Se på kort: Klik her


Betingelser for brug af hjemmesiden: klik her
svanekearkiv@gmail.com
www.svanekearkiv.dk
www.svanekesvenner.dk